Skol-SM har startat!

I år spelas Skol-SM i Kalmar Sportcenter! Det var smidigt att åka hit med tåget, det blir inte lika smidigt att åka hem på grund av banarbete på stambanan, men det löser vi när den tiden kommer.

Arrangemanget är imponerande! Det är spel i två sporthallar, en för de äldre som spelar med betänketiden 45 minuter plus 10 sekunder per drag, och en hall för de yngre som spelar med 15+10. Vi har 6 deltagare från klubben; Freja (grupp B), Vilhelm (grupp C), Liam, Thea och Alexander (grupp E) i den äldre hallen och Vincent (grupp F) i den yngre hallen. Medföljande är undertecknad, samt Malin som är Vincents mamma.

Ordningen var fantastisk när vi kom fram vid halv fem igår, vi fick armband för matpaket och checkade av vår närvaro till arrangörerna. Middag intogs, och alla började spela första ronden kl 18! Riktigt bra ordnat av arrangörerna med start i tid.

Det blev skralt resultat i den inledande ronden – hjälte blev Vilhelm som spelade både länge och riktigt bra! Motståndaren fick ett litet grepp sent i partiet, men hade använt mycket tid för det och var nere under 30s på klockan (glöm dock inte att de får 10s extra per drag), så ett tag såg det ut som att Vilhelm skulle kunna hålla. Men så gjorde han ett drag som ställde hans egen kung i schack, och motståndaren fick en minut extra på klockan. Därefter gick det ganska fort utför.

I andra ronden stod det tyvärr(?!) klart redan före start att vi skulle få vår första poäng då Liam och Alexander lottades mot varandra. Det är givetvis svårt att motivera sig till ett sådant internt möte, men det blev Liam som drog längsta strået. Ytterligare en poäng blev det, då Vincent vann sitt parti, men sen blev det inte mer.

Fem av våra spelare var klara kl 9, och då gick Malin med dem till Vandrarhemmet, vilket tar ca 25 minuter. Jag stannade och väntade på Freja som spelade ett långt och spännande parti, mycket kul att följa! Till sist tvingades Frejas kung ut mitt på brädet och väl där hittade motståndaren ett sätt att göra kungen matt. Klockan var då väl efter 10, men det var en skön promenad genom Kalmar till den väntande sängen.

Nya rapporter senare!

/Håkan

Publicerat i Okategoriserade | Kommentarer inaktiverade för Skol-SM har startat!

Schack 8:an 2025

Tack för en trevlig dag med detta gäng! Theo, Liam, Bastian, Eddie, Vincent och Algot skötte sig alldeles utmärkt och hade trevligt tillsammans på Klågerupsskolan, trots att vi bara var 6 spelare i en tävling för 8-mannalag. Alla fick vinna något parti, och till sist hamnade vi till och med sånär på prisplats, då vännerna från Sandlöparen tog det sista lagpriset bara en halv partipoäng före oss.

Vann gjorde LASK, som var så pass överlägsna att deras andralag kunde lägga beslag på silverplatsen. 11 lag deltog i tävlingen.

Publicerat i Okategoriserade | Kommentarer inaktiverade för Schack 8:an 2025

Skåne Open i Svedala 2025-04-27

Välkomna till Aggarpshallen imorgon, söndag!

Här är en länk till tävlingen:

https://member.schack.se/ShowTournamentServlet?id=15961

Publicerat i Okategoriserade | Kommentarer inaktiverade för Skåne Open i Svedala 2025-04-27

Tjejkväll på Klubben

I måndags hade vi för första gången en tjejkväll på klubben. Linn och Stina höll i det och det kom 7 tjejer! I en mansdominerad sport som schack är det viktigt att tjejerna får möjlighet att träffa andra tjejer och att de syns. I skol-SM brukar tjejdeltagandet ligga på ca 15% och i SM är bara 5% tjejer med! Det var en uppskattad kväll med prat, spel och sammanhållning och vi hoppas det kan fortsätta

Publicerat i Okategoriserade | Kommentarer inaktiverade för Tjejkväll på Klubben

O sen gick det ännu bättre…..

De stackars Danskarna hade bara lite mer än 100 ratingpoäng mer i snitt så de blev ett lätt byte för di Skånske!! 4 stabila remier för Krister, Nils, Stefan och Torgny och ytterligare en plockad matchpoäng via 2-2.

Detta ledde fram till en riktig prestigematch! Derby mot Sweden 2! Eftersom dessa ”bara” hade 2036 i snitt så tyckte di Skånske Pågarna att de kunde ställa över Nils för det här såg ut att bli en lätt match och så blev det också! Med ett ratingsnitt på 1912 kammade Stefan, Torgny och Erik hem varsin remi och överlät dödsstöten åt Krister som i matchens sista parti besegrade sin betydligt högre rankade motståndare och fastställde slutresultatet till 2½-1½ till de goda!

Detta innebär med stor sannolikhet att det blir ännu tuffare motstånd i morgon, men vad gör väl det!! Ju högre rating de har desto tyngre faller de!!

LYCKA TILL!!

Publicerat i Okategoriserade | Kommentarer inaktiverade för O sen gick det ännu bättre…..

SUCCE FÖR EP-VETERANER I PRAG

Sedan nästan e vecka tillbaka befinner sig fyra av EP´s veteraner, Nils Å, Stefan, Torgny och Erik A, i Prag för att spela lag-VM för veteraner. I laget ingår också en gammal Trelleborgare, nämligen Krister Lagerborg som intar förstabordet i laget. Efter 5 av nio ronder ligger laget ungefär som det var rankat, men vägen dit har varit en stor succe.

Rankat på nedre halvan blev det svårt motstånd i första ronden, nämligen Ungern med en snittrating på 2194. Redan här sattes tonen för mästerskapet med en knapp förlust, 1½-2½, men där Nils spöade upp en 2192-rankad ungrare och Torgny höll emot och remiserade mot en på 2164! Imponerande

I rond två blev det 2-2 mot Polens damlag i en match där vi på pappret borde vunnit. Poängen bärgades av Krister som vann på bord 1 och Stefan och Torgny som båda remiserade. Därefter var det dags för första och hittills enda vinsten. 2½-1½ mot Nordtyskland. Haär var det ganska jämnt på ratingpappret men vinst för Nils och remier för Krister, Stefan och Erik säkrade första matchsegern.

Sen blev det tuffare igen men 2-2 mot England 3 efter vinster för Stefan och Torgny var ett bra resultat och i senaste ronden blev det tyvärr stryk med 1½-2½ mot ett lag från Kreutzberg med en snittrating på 2079. Här kammade Nils, Stefan och Torgny hem varsin remi mot högre rankade motståndare, Stefan mot en på 2129!

Idag blir det ett riktigt prestigemöte där Danmark skall försöka ta revansch för förlusten för damerna i Nations league i fotboll och på pappret ser det svårt ut för de våra! Motståndarna stoltserar med en snittrating på 2068, vilket är drygt 30 mer än vad vi har på bord 1! Men med tanke på hur bra det gått hittills så håller vi alla tummar och önskar LYCKA TILL i de 4 återstående ronderna.

Publicerat i Okategoriserade | Kommentarer inaktiverade för SUCCE FÖR EP-VETERANER I PRAG

Årsmöte, måndagen den 10:e februari på klubblokalen!

Härmed utlyses årsmöte 2025 för schackklubben En Passant, Svedala.

Alla medlemmar hälsas välkomna måndagen den 10:e februari kl. 18.30 till klubblokalen på Kyrkogatan 36B i Svedala. Även föräldrar som är intresserade är givetvis hjärtligt välkomna. Vill ni ha årsmöteshandlingarna mailade till er före mötet så skicka ett mail till Roland.

Om någon önskar lämna motioner att behandlas på mötet så skickas de till Håkan.

Efter mötet bjuder vi på en enklare fika så det är väldigt bra om man meddelar Roland att man tänker komma så att vi vet ungefär hur många som kommer.

Efter fikan spelas KM i blixt. Denna tävling Elo-rankas, länk till turneringen kommer läggas upp på webbsidan så småningom.

Publicerat i Okategoriserade | Kommentarer inaktiverade för Årsmöte, måndagen den 10:e februari på klubblokalen!

LINN BÄSTA POÄNGPLOCKARE I LANDSKAMP

Läs hela artikeln på schack.se

Publicerat i Okategoriserade | Kommentarer inaktiverade för LINN BÄSTA POÄNGPLOCKARE I LANDSKAMP

Blandad Kompott för EP i seriens rond 2

Innan vi hoppar till matchreferaten har vi två ställningar som ni kan få fundera över.

I båda partierna ovan handlar det inte bara om poäng i partiet utan poäng i matchen. Fundera lite så kommer det lite lösningar senare.

EP 1 Segrade i Rödeby

I vår förra sejour i ”ettan” inledde vi med att förlora de fem första matcherna, vilket slutligen ledde till att vi trillade ner igen. I år har vi redan tagit vår första seger, men det satt långt inne. Matchen inleddes med att en kraftigt förkyld Tobias offrade sig och åkte med till Rödeby trots att han nog borde varit hemma och kurerat sig! Förutom att knuffa ner alla oss andra ett bord vardera så såg han till att med ett 15-tal teoridrag som svart ordna en remi åt oss på bord 2 som svart.

Samtidigt antibriljerade jag och satte bort hela partiet redan i öppningen när jag räknade fel och missade matt i ett i en variant. Ridå och ½-1½. Tack och lov hade Nils spelat upp en lovande ställning och Håkan plockat två lätta och en bonde mot ett torn så helt nattsvart såg det inte ut! Nils spelade snyggt hem sitt parti och kvitterade till 1½-1½ men samtidigt stängde Joel in sin dam och var tvungen att offra pjäs för att rädda den.

Christofer mötte ”gamle” EP-aren Efraim på bord 1 och eftersom båda använde sina bönder till att låsa sin motståndare blev det aldrig något riktigt åka av i partiet och en halva gjorde ställningen 2-2. Och Joel kämpade på! Strax därefter förde Håkan sitt parti till vinst och vi tog ledningen med 3-2. Och Joel kämpade på….

Med både Stefan och Niklas i slutspel med bonde över såg det nu ut som om vi skulle få med oss minst 4-4 från matchen och frågan var om någon av dem skulle kunna vinna. Stefan hade ett tornslutspel med bonde över men motståndaren hade ett aktivare torn och efter några försök gav Stefan upp vinstförsöken: 3½-2½. Och Joel kämpade på…

Niklas hade ett likfärgat löparslutspel med merbonde men eftersom Niklas löpare ”bara” var en storbonde: bonde på h2, löpare på g3 och bonde på f4 så gick det inte att komma loss utan att bonden skulle förloras och våra vinstchanser i matchen såg ut att vara borta.

Men som sagt: Joel kämpade på och hamnade i ställningen ovan till vänster. Här har svart lätt vinst med Tf2 som stänger ute vits kung och sen är det bara en transportsträcka kvar. Datorn säger +4,6 för svart. Men det lönar sig att kämpa för svart spelade 1.- a3?? och datorn hoppar ner till 0. Joel la snabbt in 2.Kf6 som förutom att hota löparen även garderar bonden och hotar Th8 följt av e8 D. Enda draget som håller är 2.- Lg8 och efter 3.Th8 Tf2+ 4.Kg6 är det bästa att ta bonden och hamna i ett tornslutspel som bör bli remi. Svart hittade ett klurigare drag som leder till en studieartad ställning: 4.- Tf8?! 5.exf8 Kxf8 som leder till följande ställning:

Notera att vits torn är instängt och att svarts bonde bara har 2 steg till dam och att den inte går att stoppa! 6.h5 a2 7.h6 a1D 8.h7

Svart har en hel dam extra men alla bönder står så perfekt att det inte går att schacka någonstans och löparen på g8 kommer att falla. Det minst dåliga draget för svart är att gardera löparen med damen men då följer: 8.- Da2 9.hxg8 D+ Dxg8 10.Txg8+ Kxg8 och vit går och plockar bönderna och vinner!! Ett fantastiskt kämpaparti av Joel och 5-3 till de goda!!

EP 2 Plockade Poäng av Mumien

En av förra årets största skrällar var när EP1 förlorade mot Mumien trots ett ratingövertag på i snitt drygt 400 poäng. I år var det EP 2´s tur att ställas mot Mumien men nu var det Mumien som hade ett litet övertag med 16 ratingpoäng i snitt. En av få finesser med att bli klar så snabbt som jag blev var att jag kunde följa EP 2´s match eftersom Mumien livesänder alla sina hemmamatcher.

Redan när jag tittade in första gången såg det bra ut för de goda! Erik hade luggat sin motståndare på damen och det såg mycket bra ut. Samtidigt hade Sigge kvalle upp och aktiva torn så även detta såg ut att arta sig. Båda styrde sina skutor med ackuratess och bärgade varsin pinne och 2-0.

På andra håll såg det lite mer tveksamt ut. Holger kämpade med bonde under i ett springarslutspel och Linn kämpade länge med bonde under men till slut kom motståndarens fribonde nästan i mål och Linn fick ge sig och även Holger fick kasta in handduken. 2-2. Även Nils kämpade med bonde under men i ett tornslutspel. Efter mycket skuttande runt med tornen blev det två bönder och avbyten och med två vita bönder på 6:e raden gav Nils upp 2-3

Luke spelade också ett tornslutspel som länge såg lika ut men där Luke lyckades lura till sig en bonde och få vinstchanser. Eftersom det såg ut som om Torgny skulle förlora och Jonas hade en stenremi på gång så såg det ut som om Lukes parti skulle bli avgörande. Tyvärr hittade inte Luke bästa spelplanen i slutspelet och partiet blev remi. 2½-3½

Jonas satt med ett slutspel som såg ut att vara stenremi och det var det ända tills motståndaren gjorde ett helt naturligt med katastrofalt drag och gav Jonas chansen att briljera! Om ni kollar på partiställningen i början av den här artikeln och backar svarts kung till f7 så har ni ställningen för ett halvt drag sedan. Lägger jag in det i datorn får jag en fet nolla som svar på evalueringen men gör man sedan det till synes naturliga Ke6, Kungen framåt och mot centrum!, ändrar datorn sig och hittar matt i 32 för vit! Jag hoppas ni hittade det:

1.Txc6+ Txc6 2.d5+ Kd6 3.dxc6 Kxd6 4.Kf5 och vits kung rinner ner och käkar svarts bönder! Detta hittade naturligtvis Jonas och efter ytterligare något drag insåg svart det hopplösa och gav upp. 3½-3½. Kvar var Torgnys parti som i vanlig ordning var vilt och obegripligt. Vi tyckte oftast att det såg illa ut för Torgny men med damer kvar och kungar utan skydd fick Torgny in eviga schackar och partiet liksom matchen slutade lika. 4-4.

Därmed lyckades EP 2 med det som EP 1 misslyckades med förra säsongen.

EP 3 Förlorade Knappt mot Lunds SK 2

Tyvärr har jag inte så mycket information om hur det gick till när EP 3 förlorade mot Lunds SK 2. Det som finns att rapportera är att Håkan var den ende som vann medan Stina och Kristian remiserade. Eftersom både Tobias och Nils förlorade blev det därför 2-3 och en smärtsam förlust.

Publicerat i Okategoriserade | Kommentarer inaktiverade för Blandad Kompott för EP i seriens rond 2

Allsvenskan rond 1

Även lagmatcherna för oss vuxlingar började om för säsongen den här helgen, och vi har precis som förra året tre lag. Både första- och andralaget spelade så pass bra förra året så att vi tog ett kliv upp i seriepyramiden – förstalaget spelar i div 1, där vi haft svårt att hänga kvar ett antal gånger de senaste 15 åren, och andralaget spelar i år i div 2, där förstalaget spelade i fjol. Rejäla utamingar för båda lagen med andra ord! Tredjelaget spelar i Distriktsserien div 4, som i år lockade 8 lag, så det blir 7 matcher för alla tre lag i år.

Lag 1: En Passant – Limhamns SK 2 (hemma)

Morgonen började med det som händer ibland såhär års, ett återbud pga sjukdom. Erik gjorde sig klar för come-back på mindre än en timme, och åkte med från Lund mot Svedala.
Som väntat var motståndet alldeles för tufft, Limhamns andralag är en av favoriterna till seriesegern, och hade 130 högre snittrating än oss. Det fanns ändå några fina ljuspunkter:
– Joels stabila vinst, där han hela tiden förstärkte sin ställning och i ett dubbelt tornslutspel rämnade motståndarens försvar
– Eriks come-back mot gamla EP-spelaren Joel Eklund var mycket stabilt, och vittnar om betydligt  mer om han bara vill och orkar fortsätta med oss!
– Fina remier mot högre rankade motståndare för Christofer, Kent och Håkan L
Slutresultat: 2½-5½

Lag 2: Limhamns SK 3 – En Passant 2 (borta)

Även här hade motsåndarna 130 högre snittrating och Limhamns 8:e-bordare hade 3 poäng mer än vår 1:e-bordare. Så att det skulle bli tufft hade vi räknat med från början. Torgnys Volgagambit kom aldrig riktigt loss och efter ett par pjäs- och tornoffer som parerades så var det bara att sträcka vapen: 0-1. Eriks spelöppning lämnar vi därhän och likaså Jonas (CaroKan är för självplågare). 0-3.Det som vi har att glädja oss åt i debuten är Nils N som spelade stabilt och säkert och räddade oss ganska snabbt från den totala förnedringen genom att ta en halva.Näste man färdig var Rålann som missade ett hot från motståndaren i en bra ställning och matchen var förlorad. Linn såg länge ut att kunna hålla ihop det men till slut bröt motståndaren igenom.

Sen följde Johan upp det med ett riktigt glansparti där han med bonde under satte press på motståndaren som i sin iver att hålla bonden inte bara förlorade den utan ytterligare en bonde. Detta mynnade ut i ett tornslutspel där båda spelarna hade f-g-h-bönderna kvar men där Johan dessutom hade en a-bonde. Det visade sig då att motståndarens kung inte kunde vara på två flyglar samtidigt utan den fick välja och då valde Johans kung den andra flygeln och vinsten var ett faktum. Mycket vackert spelat!! Niklas hade torn och bonde mot 2 elaka springare men någonstans måste det ha gått snett.
Slutresultat: 1½-6½

Lag 3: En Passant 3 – SK Bara Bönder (hemma)

Efter flera säsonger i Allskånskan har Bara nu skiftat tillbaka till Allsvenskan och Distriktsserien som också spelar med 5-mannalag. Förutom en orankad spelare så hade motståndet även i den här matchen högre rating är oss, men den här gången spelade det ingen roll! Först ut att vinna var Håkan K, och även om motståndarna utjämnade genom förlust för Marcus så följde sedan snabba vinster för Tobias T och Nils H. Kvar efter tidskontrollen var Stina, men trots att matchen redan var vunnen, och motståndaren hade närmare 250 mer i rating, så satt spiken i kistan efter ett väldigt stabilt parti!
Slutresultat: 4-1

/Håkan och Rålann

Publicerat i Okategoriserade | Kommentarer inaktiverade för Allsvenskan rond 1